سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله کاروگیت

 

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت یک نوع لوله ای است که برآمدگی های موازی در سطح آن وجود دارد. و دارای برجستگی ها و شیارهای قسمت بالایی است.

این لوله به دلیل انعطاف پذیری خود شناخته شده واز آهن، فولاد، پلی وینیل کلراید (PVC    ) یا پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شده است.به جای یک ماده صاف مانند، از برجستگی ها و شیارهایی با شکاف ها یا سوراخ های کوچک در طول لوله تعبیه شده است.

لوله کاروگیت به طور گسترده ای در صنایع پتروشیمی، ابزار دقیق، هوافضا، شیمیایی، برق، سیمان، متالورژی و سایر صنایع استفاده می شوند. لوله های کاروگیت ساخته شده از پلاستیک و مواد دیگر در ساخت ابزار ماشین ، لوازم خانگی و غیره استفاده می شود.

نحوه نصب لوله کاروگیت

همانطور که برای دفپ کردن و نصب کردن انواع لوله های پلی اتیلنی برای ابیاری تحت فشار مواردی باید مورد توجه قرار گیرد به طور حتم دستورالعمل خاصی نیز برای دفن کردن لوله کاروگیت وجود دارد. دقت داشته باشید لوله های پلی اتیلن می تواند از طریق جوش اتصالات فشاری در روی زمین به یکدیگر متصل شده و سپس به آسانی داخل تراشه قرار گرفته شود. با این حال لازم است بدانید در هنگام ایجاد مهار برای خطوط لوله دفن شده، به وجود آوردن مهارت در شیارها آزاد لوله نیز توصیه می شود.

با این وجود توجه داشته باشید تمام تکیه گاه های موقت همچون میخ های تراز پایه ها و غیره قبل از خاکریزی باید از زیر لوله کاروگیت خارج شود. در لوله گذاری موازی یا متقاطع لوله های پلی اتیلن باید دارای فاصله کافی باشد که این امر موجب محافظت مناسب از گرما یا سایر اقدامات مقتضی خواهد شد. از طرفی لازم به ذکر است که اگر این لوله ها در گودال های باز و بدون اقدامات حفاظتی قرار بگیرد در نقاط تقاطع باید حتما فاصله مورد نیاز حفظ شود به طوری که در لوله گذاری های موازی حداقل این فاصله بسته به نصف قطر اسمی لوله بزرگتر می باشد.

در هنگام خاکریزی لوله کاروگیت نیز لازم نیست که از گرید خاص استفاده شود بلکه می توان از مواد حفاری شده که برای یک تراکم معمولی مناسب است استفاده نمود. با این حال دقت داشته باشید مخلوط شن و ماسه که حداکثر اندازه دانه های آن حدود 20 میلیمتر باشد برای پر کردن بالای لوله مناسب می باشد.

لوله کاروگیت, لوله فاضلابی دوجداره

لوله کاروگیت بدلیل نحوه تولید خاص خود دارای تحمل بار ترافیکی بالا تا 64 کیلونیوتن دارا می باشد. دلیل این امر صاف نبودن سطح مقطع لوله کاروگیت و اسپیرال بودن آن است که باعث میشود فشار نقطه ای وارد نشده و فشار خاکی که روی این لوله ها متحمل می شود نیز خنثی گردد. به همین دلیل لوله کاروگیت را در اعماق مختلف زمین بدون هیچ نگرانی نیز دفن می کنند.

قطعات لوله های کاروگیت با روش های مختلفی به یکدیگر متصل می شوند. برخی از لوله ها با ابزاری به نام اتصالات ته لوله در هر دو انتهای قطعه متصل می شوند که کوپلر نام دارند و معمولا در قیمت لوله لحاظ می شود. قطعات با یک گسکت یا واشر با یکدیگر جفت می شوند تا لوله آب بندی شود که واشر ها ازجنس E.P.D.M یا پی وی سی می باشند. قطعات لوله را همچنین میتوان با استفاده از باندهای کوپلینگ همراه با گسکت یا بدون آن به یکدیگر وصل کرد. لوله های کاروگیت را میتوان در قطعات بلند تولید و بصورت طاقهای در مکان نصب تحویل داد؛ تنها در صورت لزوم قطعات بریده میشوند تا تعداد اتصالات به حداقل برسد. مثلا لوله 12 متری را می توان به راحتی با تریلی حمل کرد و تعداد اتصالات کاهش می یابد. در اصل وقتی شما بعنوان مشتری لوله 6 متری خرید می کنید حمل با ماشین تک و جفت انجام می شود که هزینه کمتر می شود ولی در عوض هزینه اتصالات بیشتر می شود.

در انتخاب لوله کاروگیت 6 متری یا 12 متری این نکته اهمیت دارد که حالت بهینه بین دو پارامتر هزینه حمل و جابجایی و هزینه نصب انتخاب شود. استفاده از این لوله برای زهکشی سطحی با استفاده از لوله منفذ دار انجام شده است. سوراخ‌ها به روان آب ها اجازه می‌دهند تا به خاک‌های اطراف نفوذ کنند. برای جلوگیری از دخالت خاک، لوله ممکن است با یک پارچه مشبک پوشش داده شود و یا شن و ماسه دانه بندی شده استفاده کرد ،که به مایع اجازه می‌دهد تا از لوله خارج شود اما مانع از وارد شدن خاک و آوار می‌شود. لوله های کاروگیت را هم می توان بصورت دستی با دریل و فرز و هم می توان بصورت کارخانه ای شیار دار کرد، که بنابر مصرف تعداد شیار ها متغیر است.

لوله کاروگیت 1600 میلیمتر یا لوله کاروگیت 63 اینچ:

 لوله کاروگیت 1600 میلیمتر با سایز داخلی 1600 میلیمتر و قطر خارجی 1800 میلیمتر میباشد.

لوله کاروگیت 1600 میلیمتر  جهت استفاده در شبکه های اصلی فاضلاب، منهول سازی، مخزن سازی، انتقال آب رودخانه ها بصورت ثقلی و زیر جاده ها برای رد کردن آب مورد استفاده قرار میگیرند

قیمت لوله کاروگیت 1600 با توجه به میزان خاکی که روی لوله کاروگیت می آید، وجود یا عدم وجود بار ترافیک، داشتن کوپلر و واشر یا عدم وجود کوپلر و واشر در شاخه های 3 و 6 متری و بصورت کوپلر سرخود و بدون کوپلر با قابلیت اتصال جوش اکستروژن در مقاومت های 8 و 16 و 31.5 کیلونیوتن تولید میگردد

اتصال لوله کاروگیت سایز 1600 می تواند با کوپلر و یا از طریق جوش اکستروژن و در بعضی موارد الکتروفیوژن باشد.

مقدار بارگیری لوله های کاروگیت 1600 میلیمتر در هر تریلی 12 متر طول میباشد.

چرا لوله های کاروگیت برای لوله کشی آبها ترجیح داده می شوند؟

این لوله‌ها ماهیتی انعطاف‌پذیرتر نسبت به سایر لوله ها دارند، همچنین می‌توانند کارکرد طولانی‌تری داشته باشند و بدون نیاز به اتصالات زانویی اضافی و چسب مورد نیاز لوله‌های پی وی سی، خم شوند. بنابراین، نصاب ها مجبور نیستند محدود به استفاده از زوایای 45 یا 90 درجه باشند، در ضمن نسبت به سایر لوله ها هزینه مناسبی دارند.

این لوله ‌ها که طبیعتاً خود تمیز شونده هستند، برای جابجایی آب و زباله‌ها در داخل دیواره‌های تونل به برآمدگی‌ها متکی هستند. برخلاف لوله پی وی سی صاف، تلاطم ایجاد کرده و جریان آب را راه می اندازند و اجازه نمی دهند که زباله ها لوله را مسدود کنند.

سوراخ‌ های کوچک ‌تر درون برآمدگی ‌ها، زباله ‌های بزرگ‌تر را از ورود به لوله باز می‌دارد و کمک میکند تا آب راحتر وارد لوله ها شود.

کاربردهای لوله دوجداره کاروگیت ( لوله پلی اتیلن دوجداره )

انتقال فاضلاب های شهری و روستائی

غلاف رایزر

غلاف کابل‌های برقی و کابلهای فیبرنوری

جایگزین نهرهای آب در روستاها و باغات

جدار چاه

بصورت نیم لوله جهت استفاده در نهرهای آب کشاورزی

زهکش در پروژه های مختلف اعم از کشاورزی و ساختمانی

فاضلاب (یا فاضلاب خانگی) از فاضلاب تخلیه شده از منازل مسکونی و تأسیسات تجاری، سازمانی و عمومی موجود در محل تشکیل می شود. فاضلاب مخلوطی از آب (از منبع آب جامعه )، فضولات انسان ( مدفوع و ادرار )، آب مصرف شده حمام ، ضایعات تهیه غذا، فاضلاب لباسشویی و سایر مواد زائد زندگی عادی است.

فاضلاب شهرداری ها حاوی فاضلاب فعالیت ها و مؤسسات تجاری است، به عنوان مثال فاضلاب تخلیه شده از رستوران ها ، خشکشویی ها ، بیمارستان ها ، مدارس ، زندان ها ، ادارات ، فروشگاه ها و مؤسسات خدمات رسانی به مناطق محلی جوامع بزرگتر.

فاضلاب را می توان به فاضلاب تصفیه نشده (همچنین فاضلاب خام نامیده می شود) و فاضلاب تصفیه شده (همچنین پساب تصفیه خانه فاضلاب نامیده می شود ) تشخیص داد.

اصطلاح فاضلاب امروزه اغلب به جای فاضلاب - به معنای فاضلاب شهری - در بسیاری از کتاب های درسی، اسناد سیاستی و ادبیات استفاده می شود. به طور دقیق، فاضلاب یک اصطلاح گسترده‌تر است، زیرا به هر آبی اطلاق می‌شود که پس از آن در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین ممکن است به « فاضلاب صنعتی »، فاضلاب کشاورزی و سایر جریان‌هایی که به فعالیت‌های خانگی مربوط نمی ‌شوند نیز اشاره داشته باشد.